View Sidebar

Tips på hur du håller dig skadefri

För att framgångsrikt kunna utöva en sport behöver man hålla sig skadefri så länge som möjligt. Inget är tråkigare än att skada sig oavsett om man är en motionär eller elitidrottare. Ett utav de mest grundläggande tipsen när det kommer till att hålla sig skadefri är att göra upp en detaljerad plan över träningsupplägget. Genom att skriva ner tydliga mål ser man svart på vitt hur lång tidshorisont som är rimlig. Att träna i en passande takt är oerhört viktigt för den som önskar hålla sig skadefri.

Skadefri med planering och avslappning

Det är alltid skadefriviktigt att dela upp sin träning och sätta upp egna milstolpar. På så sätt skapar man enkelt bra förutsättningar för att hålla sig skadefri under en längre tid. Ofta är det nämligen så att skador såsom överbelastningar sker i början, då ambitionen hos utövaren är hög. Man önskar ett snabbt resultat och tränar onödigt hårt för att nå dem. Vill man hålla sig skadefri rekommenderas dock att börja successivt och höja tempot vartefter. Kombinerar man styrketräning med konditionsträning tränar man kroppen på ett varierande sätt, vilket även det förebygger skador.

En annan faktor som är viktig för att hålla sig skadefri är att stretcha de områden som man har tränat. Är man exempelvis stel eller sliten i lårets framsida ska man fokusera på att stretcha denna kroppsdel. Då minimeras skaderisken markant, samtidigt som man ökar på rörligheten. Stretchar man efter varje träningspass minimeras risken för skador och man får såväl spänstträning som koordination på köpet. Mellan träningarna kan det vara skönt att unna sig professionell idrottsmassage, vilket ökar blodcirkulationen och förbereder musklerna för framtida aktivitet.

Förutom planering och stretchning är vila oerhört betydelsefullt när man vill hålla sig fri från skador. Till att börja med ska man aldrig träna om man har feber eller ont i halsen. För det andra ska man lyssna på kroppens behov och helst vila 48 timmar mellan passen. Kroppen återhämtar sig fortare om man kombinerar tillräcklig sömn med god kost. Underskattar man behovet av vila är risken för skador nästan dubbelt så stor.